Brasiliansk lambada - Græden er væk

 

I 1976 udgav den berømte musiker og sanger fra Pará, Pinduca, en version med titlen Lambada (som sambão) med nummer 6 på LP'en. Som det er kendt, var det den første sang i den brasilianske populærmusiks historie.

 

Efter mange års succes og eksploderer denne musical i den nordøstlige region og vinder styrke i hele den sydlige region. Og endelig vandt musikken danseakademierne den dag i dag. Succes rundt om i verden var franske forretningsmænds ansvar.

 

Det, der er sikkert, er, at franske forretningsmænd investerede i lambada-musik, ligesom de havde sin vokalist, den brasilianske sangerinde Loalwa Braz Vieira, leder af den musikalske gruppe KAOMA. På denne måde lancerede KOMA Group i 1989 sin succes " Chorando se foi. Lambadaen, der blev lanceret i Europa det år, havde succes i selve Europa og andre kontinenter.

 

Franske forretningsmænd tilpassede sig den bolivianske rytme "Clorando se foi", det blev det største hit i den musikalske verden på det tidspunkt. Over hele verden blev lambada en stor succes, og på kort tid var den til stede i film og praktisk talt alle auditoriumprogrammer, endda med i sæbeoperaer. Det var tid til de store konkurrencer og shows. Behovet for showet fik danserne til at skabe koreografier, vendinger og akrobatik til lambadaens rytme.

 

 

I 1985 beslutter Loalwa Braz Vieira at bo i Paris efter Brésil en Fête-showet i Palais des Sports. Og efter at have afholdt en konkurrence om at vælge en vokalist til en lambada-gruppe, sluttede Loalwa sig til bandet Kaoma, en gruppe, der varede fra 1989 til 1998, hvor det udgav sit sidste album i Europa. Loalwa stoppede aldrig og fortsatte med at synge på portugisisk og fortsatte med at tage rytmen gennem lambadaens verden.

 

 

Loalwa komponerede og sang tre sange for filmindustrien; to sange i filmen Le Roi Desperados - produceret af det franske tv-studie - og opført med London Philharmonic Orchestra, i soundtracket til filmen Dis-moi oui; instrueret af Alexandre Arcady og med musik af Phillipe Sarde.

 

Han fulgte sin solokarriere og drev også sit firma Braz Brasil Produções, dedikeret til formidling af brasiliansk kunst på tværs af kontinenter. I 2011 udgav han et nyt soloalbum, Ensolado, med deltagelse af kunstnere fra Afrika, Caribien og Latinamerika. Da han flyttede til Paris, mødte han en franskmand, som han havde to børn med.

 

Efter at have tilbragt flere år i Europa besluttede den brasilianske sangerinde Loalwa at vende tilbage til Brasilien og åbnede et gæstehus i Saquarema i Lagos-regionen i Rio de Janeiro.

 

I de tidlige timer den 19. januar 2017 invaderede banditter gården for at udføre et røveri, som Loalwa forsøgte at stoppe. I aktionen skreg hun om hjælp, flere gange, hvilket blev hørt af lokale medarbejdere, men det lykkedes forbryderne at flygte og tog sangerinden med i sin egen bil. Politiet blev underrettet, begyndte eftersøgningen og fandt liget i den udbrændte bil om morgenen samme dag, på Estrada da Barreira, i distriktet Bacaxá. Politiets oplysninger tyder på, at:

 

"Klagen, der førte til dommen, indikerede, at sangerinden sov på kroen, da de tre brød ind i soveværelsesdøren og angreb hende med stokke, knivslag, spark, slag og hængte hende, mens Loalwa ringede efter hjælp". Og hans lig blev fundet forkullet inde i hans bil.

Loalwas stemme vil for evigt skinne, hvor end han er, og Lambada vil bære hans navn på tværs af halvkuglen.

 

Da Loawa vågnede til spark og slag, skreg han flere gange om hjælp. Dens støn og skrig var ikke i stand til at få frihed. Og så, Chorando se Foi, vores lambada-sanger.

 

Brændt i sin egen bil, blev stemmen af ​​den brasilianske lamba stille i støn af smerte, at kun en brasilianer kender dybden, der når sjælen, og grædende var den væk.

 

 

 

 

 

ERASMO SHALLKYTTON
Enviado por ERASMO SHALLKYTTON em 23/03/2023
Código do texto: T7747259
Classificação de conteúdo: seguro
Copyright © 2023. Todos os direitos reservados.
Você não pode copiar, exibir, distribuir, executar, criar obras derivadas nem fazer uso comercial desta obra sem a devida permissão do autor.