Brasilian lambada – Itku on poissa

 

Vuonna 1976 kuuluisa muusikko ja laulaja Parasta, Pinduca, julkaisi version nimeltä Lambada (kuten sambão) kappaleella numero 6 LP:llä. Kuten tiedetään, se oli ensimmäinen kappale brasilialaisen populaarimusiikin historiassa.

 

Vuosien menestyksen ja tämän musikaalin räjähtämisen jälkeen koillisalueella ja vahvistumisen jälkeen koko eteläisellä alueella. Ja lopuksi musiikki voitti tanssiakatemioiden tähän päivään asti. Menestys ympäri maailmaa oli ranskalaisten liikemiesten vastuulla.

 

Varmaa on se, että ranskalaiset liikemiehet panostivat lambada-musiikkiin ja saivat sen laulaja, brasilialainen laulaja Loalwa Braz Vieira musikaaliyhtyeen KAOMAn päälliköksi. Tällä tavoin KAOMA Group lanseerasi vuonna 1989 menestysnsä " Chorando se foi. Samana vuonna Euroopassa lanseerattu lambada menestyi Euroopassa ja muilla mantereilla.

 

Ranskalaiset liikemiehet sopeutuivat bolivialaiseen "Clorando se foi" -rytmiin, josta tuli tuolloin musiikkimaailman suurin hitti. Lambadasta tuli kaikkialla maailmassa suuri menestys, ja se oli lyhyessä ajassa esillä elokuvissa ja käytännössä kaikissa auditorioiden ohjelmissa, jopa saippuaoopperoissa. Oli suurten kilpailujen ja esitysten aika. Esityksen tarve sai tanssijat luomaan koreografioita, käännöksiä ja akrobatiaa lambadan rytmiin.

 

 

Vuonna 1985 Loalwa Braz Vieira päättää asua Pariisissa Palais des Sportsissa Brésil en Fête -shown jälkeen. Ja että järjestettyään kilpailun lambada-yhtyeen laulajan valinnasta Loalwa liittyi Kaoma-yhtyeeseen, joka kesti vuodesta 1989 vuoteen 1998, jolloin se julkaisi viimeisen albuminsa Euroopassa. Loalwa ei koskaan lopettanut ja jatkoi laulamista portugaliksi ja jatkoi rytmiä lambadan maailman läpi.

 

 

Loalwa sävelsi ja lauloi kolme kappaletta elokuvateollisuudelle; kaksi kappaletta elokuvassa Le Roi Desperados - tuotti ranskalainen televisiostudio - ja esitettiin Lontoon filharmonikkojen kanssa elokuvan Dis-moi oui soundtrackissa; Ohjaus Alexandre Arcady ja musiikin Phillipe Sarde.

 

Hän seurasi soolouransa ja johti myös Braz Brasil Produções -yritystään, joka on omistautunut brasilialaisen taiteen levittämiseen eri mantereilla. Vuonna 2011 hän julkaisi uuden sooloalbumin Ensolado, johon osallistui artisteja Afrikasta, Karibiasta ja Latinalaisesta Amerikasta. Muuttuaan Pariisiin hän tapasi ranskalaisen, jonka kanssa hänellä oli kaksi lasta.

 

Asuttuaan useita vuosia Euroopassa, brasilialainen laulaja Loalwa päätti palata Brasiliaan ja avasi guesthousen Saquaremaan, Lagosin alueella, Rio de Janeirossa.

 

Varhain 19. tammikuuta 2017 rosvot hyökkäsivät tilalle suorittaakseen ryöstön, jonka Loalwa yritti pysäyttää. Toiminnassa hän huusi apua, jonka paikalliset työntekijät kuulivat useita kertoja, mutta rikolliset onnistuivat pakenemaan ottamalla laulajan omaan autoonsa. Poliisi sai ilmoituksen, aloitti etsinnät ja löysi ruumiin palaneesta autosta saman päivän aamuna Estrada da Barreirassa Bacaxán piirikunnassa. Poliisin tiedot osoittavat, että:

 

"Tuomioon johtanut valitus osoitti, että laulaja nukkui majatalossa, kun he kolme murtautuivat makuuhuoneen oveen ja hyökkäsivät hänen kimppuunsa kepeillä, veitsellä, potkuilla, lyönnillä ja hirttivat hänet, kun Loalwa kutsui apua." Ja hänen ruumiinsa löydettiin hiiltyneenä autostaan.

Loalwan ääni loistaa ikuisesti missä hän onkin, ja Lambada kantaa hänen nimeään pallonpuoliskolla.

 

Herättyään potkuihin ja lyönteihin, Loawa huusi useita kertoja apua. Sen huuto ja huuto eivät saaneet vapautta. Ja niin, Chorando se Foi, lambada-laulajamme.

 

Omassa autossaan poltettu brasilialaisen lamban ääni vaikeni kivun voihkiessa, että vain brasilialainen tietää sielun ulottuvan syvyyden, ja itku se oli poissa.

 

 

 

 

 

ERASMO SHALLKYTTON
Enviado por ERASMO SHALLKYTTON em 23/03/2023
Código do texto: T7747268
Classificação de conteúdo: seguro
Copyright © 2023. Todos os direitos reservados.
Você não pode copiar, exibir, distribuir, executar, criar obras derivadas nem fazer uso comercial desta obra sem a devida permissão do autor.